Інноваційні технології в дошкільній освіті



     Інноваційні технології у галузі дошкільної освіти.

Спадщина Софії Русової  «Український дитячий садок»
Автор – Русова С.
Суть технології: Вченою обґрунтовано умови гармонійного виховання у ДНЗ: виховання повинно бути індивідуальним, пристосованим до природи дитини, національним, відповідати соціально-культурним вимогам часу, вільним, не- залежним від тих чи інших урядових вимог, вибудовуватись на ґрунті громад-ської організації. Принципами побудови українського ДНЗ повинні бути: гума-нізм, демократизм, науковість, національний дух. Їх реалізація забезпечуватиме етнізацію особистості, входження дитини у духовний світ і традиційне життя українського народу, плекання національної та загальнолюдської культури.

Педагогіка М. Монтессорі  «Будинок вільної дитини»
Автор – Монтессорі М.
Суть технології: Створення предметно-просторового середовища, у якому ди-тина зможе найповніше реалізувати свої природні здібності та задатки. Діяль-ність дитини повинна бути вільною та самостійною. Педагог використовує у роботі самонавчальні засоби – матеріали, з якими вихованець працює, насліду-ючи педагога, діючи за зразком, а потім самостійно приступає до їхнього вико-нання. Індивідуалізація розвитку дошкільників реалізується через взаємодію з матеріалами, з урахуванням права вибору дітей, природних потреб та вікових особливостей.

Вальдорфська педагогіка «Вальдорфський дитячий садок»
Автор – Штайнер Р.
Суть технології: Стрижнем педагогіки є принципи індивідуального підходу, свободи у вихованні, питання режиму дня й ритму року. Вальдорфська школа функціонує на засадах самоуправління, що характеризується відсутністю верти-кальної структури влади, підпорядкування. Основним завданням ДНЗ є догляд за органами чуття дитини. Цьому сприяє обладнання й організація роботи до-шкільного навчального закладу, який функціонує як велика сім'я. Ігри й заняття постійно чергуються, створюючи сприятливі для дитини ритми самостійних та організованих занять. Дитина вчиться відкривати існування власного внутріш-нього світу, центром якого є сім'я – батьки й дитина.

Система освіти «Довкілля»
Автор – Ільченко В.
Суть технології: Система освіти «Довкілля» формує цілісну свідомість людини, яка здатна брати відповідальність за своє майбутнє та майбутнє рідної землі, народу, виховує ціннісне ставлення дитини до себе, до світу, що ґрунтується на почутті любові до навколишньої дійсності, «совісті» – намаганні почути звуки кожної живої істоти, зрозуміти її, щоб жити у злагоді із собою, природою. Про-грама «Довкілля» як дидактична система викладання предметів природничого циклу альтернативна до традиційного підходу.

Діагностична методика  «Мовленнєве зростання дошкільника»
Автор – Піроженко Т.О.
Суть технології: Пропоновані параметри мовленнєвого становлення дошкіль-ника представлені з позицій комунікативного підходу до розвитку засобів мов-лення. Принциповою позицією цього підходу є твердження про те, що між осо-бистісна взаємодія – основа взаєморозуміння. Неможливо зрозуміти іншу лю-дину без особистісних контактів з нею. Мета і результат мовної взаємодії – ро-зуміння – відбувається лише за умови, коли реалізуються міжособистісні відно-сини між людьми. Комунікативний підхід до діагностики розвитку мовлення розглядає дитину як активного й ініціативного учасника соціальної взаємодії, в якій дошкільник має не лише засвоїти суспільний досвід (мову), але й щоразу самостійно застосовувати засвоєне, робити свій власний вибір адекватних до ситуації засобів спілкування, нарешті, створювати свої власні засоби для реа-лізації мети взаємодії. Через те, в комплексному підході такою важливою є саме діагностика (і своєчасне формування!) потреб, мотивів спілкування, інтересів, бажань, ціннісних орієнтацій, пов'язаних із людиною. Координати «людина» та «її ставлення до інших» є найважливішими для мовленнєвого становлення дошкільника. Отриманий під час діагностики матеріал дає змогу охаракте-ризувати форми взаємин між дитиною і дорослим, допомагає визначати комунікативну спрямованість і готовність дитини до комунікації.

Технологія фізичного виховання дітей
«Театр фізичного розвитку та оздоровлення дітей»
Автор – Єфименко М.
Суть технології: Проведення фізкультурних занять у формі ігрових дійств. Фор-ма фізичної активності дітей – горизонтальний пластичний балет («пластик-шоу»), що поєднує музичність, хореографічність, естетичність дійства. Його скорочені програми використовують як фізкультурні хвилинки, паузи, а також як розваги і свята. Ігрова взаємодія з дітьми реалізується в рамках ігрової теми як великої тематичної гри (макрогри), що триває протягом одного чи кількох занять. Спільна мета та сюжетна лінія містить кілька міні-ігор, ігор-вправ.

Технологія розвитку творчої особистості
Теорія розвязання винахідницьких завдань (ТРВЗ)
Автор – Альтшуллер Г.
Суть технології: Основне завдання – навчати дитину розв'язувати проблеми різ-ного рівня складності з використанням винахідницьких завдань. Основна ідея технології полягає у тому, щоб переводити завдання з нижчого рівня складності на вищий. Для її успішної реалізації потрібно навчити дитину виявляти проб-леми, з’ясовувати, чому легкі завдання розв'язуються просто, а важкі – складно. У роботі з дітьми дошкільного віку використовують колективні ігри, ігри-за-няття, під час яких діти вчаться спостерігати навколишню дійсність, виявляти суперечливі властивості предметів, явищ, шукати відповіді на поставлені пи-тання. Педагог орієнтується на вільний та самостійний вибір дитини – предме-та, матеріалу, виду діяльності.

Методика використання схем-моделей
для навчання дітей описовим розповідям
Автор – Ткаченко Т.
Суть технології: За цією методикою для роботи використовується аркуш карто-ну 45х30 см, поділений на шість квадратів (за кількістю характерних ознак предмета або об’єктів чи пір року, про які потрібно розповісти). Дітей навчають знаходити головні, суттєві ознаки предмета, відрізняти їх від другорядних. На-вчаючи старших дошкільників складанню описових розповідей, використо-вують схеми-моделі. Діти вибудовують розповідь з дотриманням послідовності та параметрів, закладених у схемах: колір, форма, величина, матеріал, частини, дії. Використання схем при складанні описових розповідей допомагає дітям засвоїти порівняння предметів не в загальній формі – чим подібні, або чим від-різняються предмети, а диференціювати. порівнюючи предмети за формою, величиною, кольором тощо.

Методика використання схем-моделей у лексично-граматичній роботі
Автор – Крутій К.
Суть технології: Розвиток у дітей словесно-логічного мислення, формування у них уміння користуватися основними логічними прийомами і операціями є од-ним із важливих завдань у процесі навчання старших дошкільників. Пропону-ється наступна схема ознайомлення дітей із предметами: 1) первинне ознайом-лення з предметом і його назвою; 2) дослідження властивостей предметів: ко-лір, відтінки, форма, розмір, звуки, шуми; співвідношення в просторі; вага; властивості поверхні; ритм; рух предмета; назва деталей предмета; 3) групу-вання. Узагальнення і найпростіша класифікація предметів, формування родових і видових понять, наступна класифікація – диференціація родових понять; розвиток елементів логічного мислення шляхом складання моделей, схем, коректурних таблиць разом із дітьми.

Методика розвитку творчих здібностей на заняттях з малювання
Автор – Шульга Л.
Суть технології: Діти зображають навколишнє тільки після емоційних зустрічей з ним у процесі спостереження, розгляду картин, слухання музики, читання, розповідання. Головне завдання організації зображувальної діяльності – вихо-вання естетичних почуттів, а допоміжне – навчання технічним прийомам. Чим більше органів чуття беруть участь у сприйманні навколишнього, тим повні-шими будуть уявлення, глибшим – пізнання.

Спадщина В. Сухомлинського
Автор – В.Сухомлинський.
Суть технології: Основоположною у науково-теоретичних працях і практично-му досвіді В.Сухомлинського є його філософсько-педагогічна система ідей та поглядів на дитину як на найвищу цінність. Педагогіка В.Сухомлинського – це педагогіка серця, дитиноцентризму й толерантності, яка базується на ідеї наб-лиження навчально-виховного процесу до природи конкретної дитини. Педагог створив таку психолого-педагогічну систему, в якій усе зосереджено навколо дитини-людини, це педагогіка, побудована на утвердженні тієї філософської істини, що освіта, виховання й розвиток людини мають передбачати, передусім, утвердження гармонії розуму й серця. Уроки мислення сприяють розумовому, мовленнєвому, духовному розвитку дошкільнят і вихованню в них ціннісного ставлення до природи. Діти вчаться розуміти й любити її, починають дивитися на неї іншими очима, стають активними її захисниками. Розроблені педагогом основні норми моральної вихованості для дітей ґрунтуються на творчому використанні багатого потенціалу загальнолюдських моральних цінностей і є складовою частиною його цілісної педагогічної системи.

Методика навчання дітей читанню М. Зайцева
Автор – М.Зайцев.
Суть технології: Російський психолог Микола Олександрович Зайцев розробив унікальну методику навчання читанню і лічби на основі оригінальних кубиків. Кубики різних розмірів заповнюються відповідним матеріалом, у залежності від складу (дзвінкі - залізячками; глухі - деревинками; «золоті», голосні – мід-ними монетками). До того ж за визначеними буквами закріплені певні кольори, які допомагають на асоціативному рівні запам'ятати основні правила фонетич-ного розбору. Навчання спирається на сприйняття (зір, слух, тактильні відчуття, інтуїцію), мислення активну практичну діяльність дитини, розвиває її пізна-вальні здібності. «Кубики Зайцева» дозволяють навчити дитину плавному скла-довому читанню, минаючи етап складового уривчастого читання, значно ско-рочують час оволодіння читанням цілими словами, закладають основи грамот-ного письма. Навчальний пакет містить у собі: кубики, таблиці, аудіокасету і керівництво для батьків. Посібники Зайцева призначені для організації роз-виваючого простору для дітей дошкільного і шкільного віку, що дозволяє бажа-ючим педагогам творчо підходити до готових програм, змісту освіти, способам подачі інформації (методам і прийомам); вносити в роботу елементи дослід-ницької діяльності; кардинально скорочувати час оволодіння навичками рахун-ку, читання, грамотного письма.
        Система Зайцева дає прекрасну можливість для професійного росту, колек-тивної творчості педагогів і дітей, формування цілісної неспотвореної системи поглядів. І діти, і дорослі при цьому зберігають фізичне і психічне здоров'я (а часто і відновлюють його), тобто ставиться заслін багатьом проблемам і май- бутнім хворобам, які ми звикли вважати природними в процесі навчання, таким, як проблеми зору, хребта, купи стресів і комплексів («дидактоневрозу») і, як результат, соматичні захворювання.

Розвиваючі ігри Нікітіних: кубики, гра типу «Танграм»
Автори - Борис Павлович і Олена Олексіївна Нікітіни, класики вітчизняної педагогіки та автори ряду розвиваючих ігор для дітей.
Суть технології: Методики раннього розвитку дітей, в першу чергу, базуються на відповідних дитячих іграх. За методикою Нікітіних вони повинні включати в себе спільну діяльність дитини і батьків. Вони мають великий потенціал, тому що їх можна підлаштувати під себе, під свій рівень розвитку, під свої інтереси. Кожна «Нікітінська» дитяча гра надає можливість подумати над тим, що до неї додати, як її поліпшити; така варіативність завдань заздалегідь продумана, адже вона спрямовує дитину до творчої роботи. В основному ці ігри мають форму головоломок, направлених на розпізнавання і добудови образів, інакше кажучи, на розвиток логічного і творчого мислення. Кожна гра за методикою Нікітіних є набором завдань, вирішення яких дитина шукає за допомогою кубиків (куби-ки Нікітіна), квадратів з картону, деталей з конструктора і т.д. Завдання, які ставляться перед дитиною, мають різну форму: у вигляді інструкції, креслення, моделі. Таким чином дитина знайомитися з різними способами передачі інформації. Завдання задаються за принципом від простого до складного і мають дуже широкий діапазон.

Педагогіка Амонашвілі
Автор – Ш. Амонашвілі
Суть технології: Система виховання та навчання за Ш.Амонашвілі – це «педа-гогіка цілісного життя дітей та дорослих», яка будується на основах гуманності й віри в дитину, вихованні творчістю і співпрацею педагогів із дітьми, де в якості педагогів розуміються також батьки. Гуманна педагогіка є педагогікою дисципліни, любов до дитини не може шкодити їй. За Амонашвілі, дітям необ-хідно пропонувати такі справи, за які вони можуть братися не колись, а зараз же, і перші кроки мають приводити їх до перших успіхів, а не невдач. На думку педагога-новатора, головне у навчанні – це заохочувати дітей до власного по-шуку, власного шляху пізнання світу, необхідно вчити їх самостійності, готува-ти до дорослого життя. В цьому і полягає роль і обов’язок вчителя та вихова-теля. Моральною основою дитячої кооперації в системі Ш.Амонашвілі є здат-ність радіти успіхам інших, готовність прийти на допомогу, причому не тільки в межах свого колективу: старші діти допомагають молодшим, беруть над ними шефство. Цікавими методичними новаціями у цій концепції є:
- скасування оцінок за навчання у балах;
- недопустимість порівняння дітей між собою («він у нас найрозумніший, беріть із нього приклад»);
- навчання одразу на кількох доступних дітям рівнях, наприклад, читання мож-ливе від знайомства з буквами для одних до біглого читання для інших;
- співучасть дітей у побудові занять, у складанні завдань, утворенні власного підручника, в плануванні відповідей.

Технологія «Художнє слово і дитяче мовлення»
Автор - Н.В.Гавриш
Суть технології: Найважливішими джерелами розвитку дитячого мовлення є художня література та усна народна творчість, величезна сила впливу яких тра-диційно використовувалася у вітчизняній та зарубіжній педагогіці як могутній чинник виховання та освіти підростаючого покоління. Виховна і художня цін-ність цього виду мистецтва обумовлена специфікою засобів втілення в ньому художнього образу, насамперед, мовних засобів виразності, адже мова худож-нього твору є найкращою, найвищою формою літературної мови, яку діти прагнуть наслідувати.

Ейдетика для дітей  дошкільного віку
Ейдетика - новий напрямок у сучасній дитячій психології, спеціальна методика, орієнтована на розвиток образного мислення у дитини. Вона активно застосо-вується для навчання малюків дошкільного віку, навіть подобається їм, так як використовується в якості основи прості ігри. Виходить, що замість нудного зубріння інформація засвоюється через асоціації. Всі батьки можуть використо-вувати корисні, розвиваючі вправи ейдетики для дітей від 4 років. Це допоможе підготувати їх до школи, полегшити звикання до навчального процесу і засвоєння предметів самої різної спрямованості.

       Серед інноваційних оздоровчих технологій для дітей дошкільного віку в ДНЗ слід виокремити: 
фітболгімнастику, пальчикову, дихальну та звукову гімнастику, імунну гімнастику, психогімнастику, масажі тощо.
        У педагогічній роботі важливо опиратися на наявні у дітей знання, а не нав'язувати їм готову інформацію згідно програм та планів. Поняття «розум» та «інформованість» не є тотожними. Великий обсяг інформації отримуваної в готовому вигляді дитиною не обробляється, а лише підштовхує її до «інтелек-туального споживацтва». Дитина при репродуктивному способі навчання отри-мує досвід набуття знань без зусиль, в готовому вигляді. І не отримує досвіду здобуття знань самостійно в ході використання вже набутих нею знань завдяки розмірковуванню, порівнянню та аналізуванню.
        Крім того, науковці стверджують, що якщо ми слухаємо - засвоюємо лише 15% знань, якщо бачимо - 35%, а якщо відтворюємо - до 90% інформації. При репродуктивному способі навчання у дитини розвивається лише пам'ять - і то зазвичай лише короткочасна. А при проблемному способі навчання - весь арсенал мислительних операцій.
         Беручи до уваги вищевикладене, перехід до новітніх технологій навчання дітей є неминучим. Тому що потік інформації з кожним роком збільшується у геометричній прогресії. І ми не можемо вже дати усю інформацію дітям. А значить, маємо лише навчити дитину здобувати нові знання за допомогою мис-лення та сучасних методів навчання - комп'ютера, телевізора, книг тощо.
        Принцип спільних проектів - допомогти дітям відчути життєву потребу в знаннях, як умову їхньої життєдіяльності. Мотивація дитячої діяльності має бути для них зрозумілою.
        Принцип партнерства - не «над», а «разом» Головне завдання вихователя не «вкладати в голови» а навчити. Якщо вихователь - лектор, віщун - це моно-логічний тип навчальної комунікації. А вона має бути на сучасному етапі діалогічною. Вихователь і діти - партнери. Вихователь допомагає дітям опану-вати спосіб інтелектуальних та інших дій.
        Принцип активної участі кожного у спільній справі. Задовольняючись за-гальним позитивним результатом, педагоги подекуди ігнорують той факт, що досягається цей результат завдяки активності малої частки групи дітей. Інші - пасивно спостерігають. Потрібно так організувати навчальний процес, щоб кожній дитині знайшлося посильне завдання і щоб успіх залежав від усіх.
        Принцип активного залучення сім'ї до освітнього процесу в дошкільному закладі. Педагогічна культура великої кількості батьків залишається на дуже невисокому рівні. Активно залучаючи батьків до участі в навчальному процесі, вихователі мають змогу в толерантній формі надати рекомендації яким чином треба вчити малят. Це можна зробити у вигляді проведення «днів відкритих дверей». Проведення родинних свят, вікторин, конкурсів, виставок та розваг. А також підготовки дітей вдома до заняття в дошкільному закладі, коли вихова-тель в садку ставить завдання і діти з батьками ввечері мають «здобути знання» про життя тварин на Півночі, наприклад. Кожна дитина про якусь одну твари-ну. А назавтра - діти приходять до дитячого садка і розповідають один одному про те, що дізналися. А вихователь, тільки доповнює їх відомості та система-тизує їх. Допомагає складно розповісти про те, що діти дізналися.
         Використання знайомих нам інноваційних технологій не є протиставлен-ням тому, що ми робили раніше. Елементи цих досвідів мають доповнити та удосконалити процес навчання дітей і сприяти підвищенню ефективності на-вчання дошкільнят. Ми повинні пам'ятати, що передовий досвід - це не є догма, а лише підказка в якому напрямку ми можемо рухатися у справі удосконалення навчального процесу. І нормально, коли у одного вихователя краще виходить використання одного досвіду, а у іншого - іншого досвіду. А третій вихователь - досвідчений та творчий - лише отримує поштовх до власної творчості та ство-рення власного досвіду чи технології. Навчальний процес, як і вся діяльність педагога - це щоденна творчість та знаходження нових методів впливу на дити-ну. Грамотний та творчо налаштований педагог завжди знайде можливість на базі традиційних методів навчання, які роками давали йому високі показники знань дітей, знайти шляхи підвищення ефективності своєї роботи завдяки використанню новітніх технологій, досвідів та методів в роботі.

        Важливо пам'ятати, що не варто перевантажувати заняття різними мето-дами роботи, оскільки це призводить до швидкої втоми. Використання творчих методів та прийомів повинно мати міру, чітку організацію, ретельну підготовку вихователя.

        Отже, використання інноваційних технологій допомагає не лише збагатити словниковий запас дошкільнят, але й сприяє розвитку пізнавальної активності та образного мислення, сприяє формуванню мовленнєвої компетентності дити-ни, допомагає дітям подолати сором’язливість та невпевненість. Вони навча-ються відстоювати власну точку зору, самостійно приймати рішення. А це, погодьтеся, надзвичайно важлива й корисна діяльність для подальшої діяль-ності дитини у будь-якій сфері життя







Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Коректурні таблиці - це зручно і цікаво

Коректурні таблиці для моніторингу знань дітей.

Засідання педагогічної ради з теми: "Гра - фундаментальна технологія виховання людини"